تعمیر درب جکی در جماران | برق اضطراری | جعبه فرمان
در منطقه جماران تهران، خرابی جکهای درب پارکینگ میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. در ادامه، به بررسی رایجترین مشکلات و راهکارهای پیشنهادی برای رفع آنها میپردازیم:
عدم هماهنگی با سیستم برق اضطراری (UPS):
توان ناکافی
ممکن است توان لازم برای راهاندازی موتور درب جکی را نداشته باشد، مخصوصاً اگر موتور جریان راهاندازی بالایی دارد.
نوع خروجی
برخی UPSها خروجی شبهسینوسی دارند که برای درایوهای موتوری مناسب نیست؛ در حالی که موتور درب جکی نیاز به خروجی کاملاً سینوسی دارد.
تأخیر در سوئیچ بین برق شهری
اگر زمان سوییچ زیاد باشد، ممکن است کنترلبرد درب از کار بیفتد یا ریست شود.
عدم اتصال صحیح بین UPS و درب
ممکن است در سیمکشی یا تنظیمات بُرد مرکزی درب، ورودی تعریف نشده باشد.
مداخلات نویزی یا تداخلات الکترونیکی
این نوع دستگاه های ارزان یا بدون فیلتر مناسب، ممکن است نویزهایی تولید کنند که موجب اختلال در عملکرد برد کنترل درب شوند.
راهکارهایی برای هماهنگ سازی:
بررسی توان :
مطمئن شوید حداقل ۱.۵ تا ۲ برابر توان نامی موتور توان خروجی لحظهای دارد.
استفاده با خروجی سینوسی خالص (Pure Sine Wave):
این نوع بهترین انتخاب برای سیستمهای موتوردار است.
بررسی کابلکشی و اتصالها:
مسیر برق ورودی به برد جکی در حالت UPS را دقیق بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که هنگام قطع برق، برق مورد نیاز به درستی منتقل میشود.
نصب استابلایزر یا فیلتر EMI:
در صورت وجود نویز زیاد، استفاده از این فیلترها ممکن است مشکل را رفع کند.
تنظیم مجدد بُرد کنترل درب:
برخی بردهای درب نیاز به تنظیم دستی برای تشخیص برق UPS دارند.
مشورت با شرکت سازنده یا پشتیبانی فنی درب جکی یا UPS
چون برخی از این دستگاهها نیاز به هماهنگی نرمافزاری خاص دارند.
دلایل رایج نشتی روغن:
پوسیدگی یا پارگی کاسهنمد (سیل)
کاسهنمد دور پیستون یا میله ممکنه با گذشت زمان خراب بشه و باعث نشتی بشه.
شُل شدن اتصالات
اتصالاتی که به شیلنگها یا بدنه جک وصل هستند ممکنه به مرور شُل بشن.
ضربه یا فشار زیاد
اگر ضربه خورده یا بیش از ظرفیت کار کرده باشه، ممکنه سیلندر ترک برداره یا نشت کنه.
فرسودگی شیلنگها
ترکخوردگی یا فرسودگی شیلنگهای هیدرولیک هم باعث خروج روغن میشه.
چگونه این مشکل را رفع کنیم؟
بررسی محل دقیق نشتی:
با تمیز کردن سطح جک و استفاده از دستمال، ببینید روغن از کجا دقیقاً بیرون میزنه (سر جک، شیلنگ، بدنه و …).
تعویض یا تعمیر کاسهنمد
اگر نشتی از محل میله باشه، احتمالاً نیاز به تعویض سیل هست.
سفتکردن اتصالات
مهرهها و شیلنگها رو بررسی و در صورت نیاز سفت کنید.
تماس با تعمیرکار متخصص
مدل های هیدرولیکی نیاز به باز شدن و تست فشار دارند؛ در صورت نشتی جدی، بهترین کار تماس با یک تکنسین ماهر هست.
ورود آب باران به داخل جعبه فرمان:
۱. اتصال کوتاه (Short Circuit) در برد الکترونیکی:
آب میتواند مسیر جریان برق را منحرف کرده و باعث اتصال کوتاه شود.
این امر ممکن است به سوختن قطعات الکترونیکی یا مدار منتهی گردد.
در نتیجه، کل سیستم از کار افتاده یا بهدرستی عمل نخواهد کرد.
۲. زنگزدگی قطعات فلزی داخل جعبه
رطوبت باعث اکسید شدن فلزات میشود که زنگزدگی را در پی دارد.
زنگزدگی میتواند حرکت مکانیکی قطعات یا اتصالات را مختل کند.
در درازمدت، کاهش عمر مفید قطعات و نیاز به تعویض آنها را به همراه دارد.
۳. خرابی رلهها یا فیوزها
آب میتواند باعث اتصالی یا نوسانات ولتاژ در رلهها و فیوزها شود.
این خرابی موجب قطع کامل جریان برق یا عملکرد نامنظم میشود.
در نتیجه، درب ممکن است بهطور ناگهانی متوقف شود یا باز و بسته نشود.
۴. اختلال در عملکرد ریموت یا سنسورها
نفوذ آب میتواند ارتباط بین گیرنده ریموت و برد کنترل را دچار مشکل کند.
همچنین سنسورهای ایمنی ممکن است فرمان اشتباه صادر کنند.
این موضوع باعث باز نشدن درب یا بسته شدن ناگهانی آن میشود.
۵. خاموش شدن کامل سیستم یا باز و بسته نشدن درب
در صورت آسیب شدید به قطعات، سیستم ممکن است بهطور کامل از کار بیفتد.
برد کنترل یا موتور فرمان دیگر پاسخگو نخواهد بود.
در نتیجه، درب در حالت باز یا بسته باقی میماند و نیاز به تعمیر فوری دارد.
راهحلهای ممکن:
عایقبندی جعبه فرمان:
اطمینان از اینکه درب جعبه فرمان به درستی بسته میشود و واشرهای لاستیکی (gasket) سالم هستند.
استفاده از چسب سیلیکونی دور درب برای درزگیری بهتر.
اگر جعبه روی دیوار نصب است، بهتر است کمی شیب رو به پایین داشته باشد تا آب روی آن نایستد.
نصب سایهبان یا بارانگیر:
یک سایهبان کوچک بالای جعبه نصب کنید تا از پاشش مستقیم باران جلوگیری شود.
قرار دادن جعبه فرمان در یک باکس ثانویه ضد آب (IP65 یا بالاتر):
اگر محیط بسیار بارانی یا پر رطوبت است، پیشنهاد میشود جعبه فرمان را داخل یک باکس شفاف و استاندارد ضد آب نصب کنید.
بررسی مسیر ورود آب:
گاهی آب از طریق سوراخهای عبور کابل وارد میشود. در این صورت باید از رابطهای ضدآب یا چسب سیلیکونی استفاده کنید تا این منافذ مسدود شوند.
نصب زهکش یا شیار خروج آب:
اگر امکان تخلیه آب جمعشده داخل جعبه وجود دارد، ایجاد یک شیار کوچک در پایین جعبه برای خروج آب (در صورت ورود) میتواند کمک کند.
نصب بدون توجه به وزن مجاز :
به ظاهر کاری ساده به نظر میرسد؛ اما در واقع یکی از حساسترین مراحل اجرای سیستمهای کنترل تردد در ساختمانهاست. یکی از مهمترین اصول در این فرآیند، انتخاب (موتور یا اپراتور) متناسب با وزن و ابعاد درب است. متأسفانه، در بسیاری از پروژهها، به این موضوع مهم بیتوجهی میشود و با توان نامناسب برای دربهای سنگین یا خارج از ظرفیت مجاز نصب میشوند. این تصمیم اشتباه میتواند عواقب فنی، مالی و ایمنی گستردهای در پی داشته باشد:
تحمل فشار مکانیکی:
اگر وزن درب از ظرفیت مجاز جک بیشتر باشه، جک تحت فشار بیش از حد قرار میگیره و ممکنه:
زودتر خراب بشه
باز و بسته شدن درب با کندی یا توقف انجام بشه
عملکرد ایمنی مثل توقف خودکار عمل نکنه
کاهش عمر مفید تجهیزات:
فشار بیش از حد به جک باعث فرسایش زودرس قطعات داخلی میشه و ممکنه موتورش بسوزه یا گیربکس آسیب ببینه.
خطرات ایمنی:
امکان بسته نشدن کامل درب یا باز ماندن اون وجود داره
در موارد شدید، شکستن بازو یا باز شدن ناگهانی درب میتونه به خودرو یا افراد آسیب برسونه
نتیجه گیری :
خرابی جکهای درب پارکینگ در منطقه جماران تهران میتواند ناشی از مشکلات مختلفی مانند عدم هماهنگی با سیستم برق اضطراری، نشتی روغن، ورود آب باران به جعبه فرمان، و نصب نامناسب سیستم باشد. برای رفع این مشکلات، راهکارهایی مانند استفاده از UPS با خروجی سینوسی خالص، بررسی اتصالات و سیمکشیها، نصب فیلترهای EMI، عایقبندی جعبه فرمان، و انتخاب موتور متناسب با وزن درب پیشنهاد میشود. بیتوجهی به این اصول ممکن است باعث خرابی سریعتر سیستم، کاهش عمر مفید تجهیزات، و حتی خطرات ایمنی شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.